1963


Start pagina: 2 oktober 2002
Laatst bijgewerkt: 28 april 2003

  • Overdracht commando Groep 's-Gravenhage
  • Verslag van een vlucht

Commando-overdracht Groep 's-Gravenhage:
Op zaterdag, 15 juni 1963 wordt op de vliegbasis Ypenburg door de Nationaal Commandant J.R.M. Nijssen ontheven van zijn functie als groepscommandant en wordt  H.P.J. Naumann als nieuwe commandant van de groep geïnstalleerd. De heer Nijssen is 2½ jaar groepscommandant geweest. De heer Naumann heeft in Nieuw Guinea (Biak) o.a. de leiding gehad over de padvinders. Bij de officiële handelingen zijn de heren P.J. Yperlaan en C. van Steijn aanwezig en de groepen Amsterdam en Rotterdam. De heer Nijssen belicht het roemrijke verleden van de groep.

De heer Nijssen. De heer Naumann

Op de groepspagina 's-Gravenhage vindt u een verslag.

 

Groepscommandant Den Haag Naumann(midden) met Van Dommelen (rechts) groepscommandant Rotterdam en J.W. Canters (links) Nationaal Commandant. Foto vermoedelijk 1963 bij de overdracht van het commando. (foto Wout de Vries).
Verslag van een vlucht bij de Kon. Luchtmacht op Ypenburg d.d. 10 juni 1963
Type vliegtuig: De Havilland Beaver (S-9)
Tijdsduur: ± 1½ uur
Bijzonderheden: Rondvlucht

Ik was om half twaalf in de S-9 gestapt die direct daarop het luchtruim koos. Eerst werd er koers gezet gezet naar Scheveningen waar we boven Kurhaus en Pier gekomen van richting veranderden en in Zuidwestelijke richting op 1500 voet de kustlijn volgden tot we boven het Botlekgebied zaten. Daar zette de piloot het toestel op zijn vleugeltip in een scherpe linkerbocht direct gevolgd door een zelfde manoeuvre naar rechts; na deze bewegingen nog eens herhaald te hebben werd er koers gezet naar de Deltawerken, waar de piloot boven de bouwput van het Haringvliet een rondje draaide, zodat we dit gigantische werk van alle kanten konden bekijken. Hierna vlogen we op Schouwen-Duiveland aan, onderweg nog een rondje boven de kop van Goeree draaiend. Boven het strand van het plaatsje Westschouwen werd deze manoeuvre herhaald, hierna vlogen we boven de Oosterschelde landinwaarts. Ter hoogte van Colijnsplaat op N-Beveland werd de koers pal oost tot het eiland Tholen, hier werd de koers verlegd en vlogen we afwisselend over land en water in de richting van het Hollands Diep dat we boven Willemstad bereikten. Hierna werden de Moerdijkbruggen ons doel, waar wederom een rondje gedraaid werd. We volgden de spoorlijn tot Dordrecht en vlogen door naar Rotterdam dat we via Hillegersberg verlieten. Na nog een poosje in Noordelijke richting gevlogen te hebben, bogen we af naar het westen, en boven Delft werd een dalende bocht ingezet die eindigde in de aanvliegroute van de landingsbaan. De piloot zette toen snel zijn machine aan de grond en ik had een heerlijke vlucht achter de rug.

(Lift november 1963)