Verslag van een vlucht bij de Kon. Luchtmacht op Ypenburg
d.d. 10 juni 1963
Type vliegtuig: De Havilland Beaver (S-9)
Tijdsduur: ± 1½ uur
Bijzonderheden: Rondvlucht
Ik was om half twaalf in de S-9 gestapt die direct daarop
het luchtruim koos. Eerst werd er koers gezet gezet naar Scheveningen waar we boven
Kurhaus en Pier gekomen van richting veranderden en in Zuidwestelijke richting op
1500 voet de kustlijn volgden tot we boven het Botlekgebied zaten. Daar zette de
piloot het toestel op zijn vleugeltip in een scherpe linkerbocht direct gevolgd
door een zelfde manoeuvre naar rechts; na deze bewegingen nog eens herhaald te hebben
werd er koers gezet naar de Deltawerken, waar de piloot boven de bouwput van het
Haringvliet een rondje draaide, zodat we dit gigantische werk van alle kanten konden
bekijken. Hierna vlogen we op Schouwen-Duiveland aan, onderweg nog een rondje boven
de kop van Goeree draaiend. Boven het strand van het plaatsje Westschouwen werd
deze manoeuvre herhaald, hierna vlogen we boven de Oosterschelde landinwaarts. Ter
hoogte van Colijnsplaat op N-Beveland werd de koers pal oost tot het eiland Tholen,
hier werd de koers verlegd en vlogen we afwisselend over land en water in de richting
van het Hollands Diep dat we boven Willemstad bereikten. Hierna werden de Moerdijkbruggen
ons doel, waar wederom een rondje gedraaid werd. We volgden de spoorlijn tot Dordrecht
en vlogen door naar Rotterdam dat we via Hillegersberg verlieten. Na nog een poosje
in Noordelijke richting gevlogen te hebben, bogen we af naar het westen, en boven
Delft werd een dalende bocht ingezet die eindigde in de aanvliegroute van de landingsbaan.
De piloot zette toen snel zijn machine aan de grond en ik had een heerlijke vlucht
achter de rug.
(Lift november 1963)
|