Het kampgeld bedraagt f 5,- per cadet. Nadrukkelijk wordt
gewezen op het meenemen van een door de ouders of voogd getekende vliegverklaring
uit het logboek, omdat anders geen vluchten meegemaakt kunnen worden.
Ook buitenlandse cadetten, die aan de internationale uitwisseling
deelnemen, zullen het kamp bezoeken. Op de lijst staan:
U.S.A.: The cadets Thomas M. Keetley uit Florida; Robert H. Lung
uit Hawai; George H. Moilanen Jr. uit Detroit; Alexander Optis uit New York en Jose
M. Rivera uit Puerto Rico.
Canada: Gordon Barnhart uit Saltcoats en Cameron S. Brooker uit
Portage la Prairie.
Israël: Shmuel Ben-Rom uit Tel Aviv en Eliezer Oron uit Ramat-Chen.
Zweden: Svante Liedberg uit Bromma en Lars Thelander uit Söndrum.
Zwitserland: Hansueli Lutz uit Widen en Werner Ellenberger uit
Bern.
De escorts zijn Captain Clifton R.Patty, C.A.P. en 1st Lt. Allen J.Partin, USAF.
De buitenlandse cadetten bezoeken in de periode 18 juli tot 8 augustus ter uitwisseling
Nederland. De gasten worden de bezienswaardigheden van Nederland getoond en er werden
excursies gehouden naar vliegbases, marinevliegkampen, Schiphol, Fokker en het KNVvL-Zweegvliegcentrum
Terlet. Ook wordt gevlogen met zweefvliegtuigen en met een Fokker F27 Friendship
van de Luchtmacht.
Het programma voor het kamp ziet er als volgt uit:
Maandag, 29 juli:
|
Aankomst cadetten; toespraak door de N.C. van de JLB, de
heet J.W. Canters; indeling in 4 groepen; rondvaart door de havens; bezoek aan het
marinemuseum en 's avonds een wedstrijd in orde-oefeningen.
|
Dinsdag, 30 juli:
|
De ene helft brengt de hele dag een bezoek aan Texel/AOK
met een marineschip; de andere helft krijgt een rondleiding aan boord van de Hr.Ms.
Karel Doorman en 's avonds films en wedstrijd vliegtuigherkenning.
|
Woensdag, 31 juli:
|
Bezoeken aan de marinejagers; een filmprogramma van de Marine
Voorlichtingsdienst en een vrije avond.
|
Donderdag, 1 augustus:
|
Het programma als dinsdag, maar dan omgewisseld en 's avonds
een wedstrijd luchtvaartkennis.
|
Vrijdag, 2 augustus:
|
Duikdemonstraties door de mijnendienst; bezoek aan marinekazerne
Erfprins en 's avonds een feestavond.
|
Zaterdag, 3 augustus:
|
Vertrek naar huis.
|
Vertrektijden voor de diverse groepen op maandag 29 juli
zijn:
Groep Groningen 07.30 uur vanaf hoofdstation.
Groep Woensdrecht 6.00 uur vanaf Putseweg 87, Hoogerheide.
Groep Twenthe 06.30 uur vanaf station Enschede.
Groep Amsterdam 08.45 uur vanaf Museumplein KLM-station.
Groep Rotterdam 8.00 uur vanaf Groothandelsgebouw (restaurant Engels)
Groep 's-Gravenhage 8.30 uur KLM-station Kalvermarkt.
Groep Kennemerland 09.45 uur, vanaf achterzijde station Haarlem.
De terugreis zal zaterdag 3 augustus om 10 uur aanvangen.
Verslag van het zomerkamp door G.B. Hanenburg van de groep
Rotterdam:
J LB ZOMERKAMP 1963
"Nog enige dagen scheiden ons van het zomerkamp
der J.L.B."
.., zo begon het liftnummer van juli, waar alle bijzonderheden
en bepalingen over het betreffende kamp in stonden.
Aangezien dit mijn eerste J.L.B.-kamp zou worden en
ik behalve enige, misschien wat sterke, verhalen van andere cadetten uit onze groep
verder nog niet op de hoogte was met de gang van zaken in deze kampen, heb ik dit
nummer helemaal doorgelezen en kwam tot de prettige conclusie dat dit een interessante
week zou worden.
Maandag 29 juli was de grote dag met veel zonneschijn. Om acht uur zouden we bij
het Groothandelsgebouw met een militaire bus naar "de Kooy"
vertrekken.
We vertrokken met een ploegje van 20 cadetten, zodat de bus ongeveer voor de helft
vol was. Maar dit bleef niet lang zo, want toen de groep Den Haag er eenmaal goed
en wel bijzat, was hij propvol. En toen begon de uiteindelijke rit naar "de
Kooy".
Nadat we aangekomen waren, uitgepakt hadden, een bed en opbergkast veroverd hadden
en op een mededelingenbord hadden gezien in welke groep we waren ingedeeld, stelden
we ons rond de vlaggemast op, waar allereerst de vlag gehesen zou worden.
Maar op het kritieke moment bleek dat de J.L.B.-vlag er nog niet was en dus werd
er maar een andere gehesen. Hierna volgde een toespraak door de Nationaal Commandant,
waarin hij ons welkom heette en ons een prettige week met veel mooi weer toewenste.
De aspirant-cadetten, die in een aparte groep waren samengevoegd, werden vervolgens
tot cadet geïnstalleerd. De afmars naar de eetzaal maakte een einde aan dit eerste
appèl.
Na het eten gingen we, na een korte busrit naar Den Helder, een rondvaart door de
havens maken en een bezoek brengen aan het marinemuseum "het peperhuisje".
's Avonds werden op de basis, na enkele repetities, de orde-oefeningen wedstrijden
gehouden. Door de weinige training en de vele nieuwe cadetten was ons resultaat
niet al te best.
Na 's nachts wat geslapen te hebben, begon de dinsdag om zeven uur met mooi weer.
Toen het ontbijt ons allen goed gesmaakt had, vertrokken de groepen A en B per bus
naar Den Helder, waar we op een sleepboot van de Kon. Marine stapten die ons naar
Texel zou brengen. Maar onderweg kwam er een klein bootje langszij, waar we allemaal
op moesten. En zo ging het naar de mil. haven van Texel, waar bij aankomst de groepen
A en B gesplitst werden; groep A vertrok per truc naar het vliegveld van Texel,
terwijl groep B in een landingsbootje werd geplaatst.
Er ging een gerucht de ronde dat we een landing op het strand zoudon maken, dus
trok iedereen zijn zwembroek aan en bond zijn kleren om zijn nek of aan elkaar.
Het gerucht werd spoedig werkelijkheid en het "invasielegertje" trok luid
schreuwend over het lange strand naar de duinen, zoekend naar een geschikte plek
om de eerste uren niets anders meer te doen dan af en te zwemmen, in de zon
te liggen en te eten.
Tegen de middag begon de opmars naar de haven, die, als bleek, vlak achter de duinen
lag. Daar werd er met de andere groep van programma gewisseld on begon er een
enerverende rit op harde banken over een zeer slechte weg in een truc naar de andere
kant van het eiland, waar het vliegveldje lag.
Daar aangekomen werden we door de Nat.Commandant over de vijf toestelletjes
verdeeld (3x Saab Safir; 2x Piper Cub) en vervolgens maakte iedereen een vlucht.
Tijdens deze vlucht kon je het gehele eiland Texel overzien. En omdat het, behalve
in de richting van Friesland, waar wat nevel hing, overal bijzonder helder
was, waren ook Noord-Holland, de Afsluitdijk en Vlieland, waar jagers van
de Kon. Luchtmacht schietoefeningen aan het houden waren, te zien.
Nadat het toestel (Saab) het vliegveldje opgezocht had en op het hobbelige veldje
geland was, en iedereen zo langzamerhand van zijn vlucht was teruggekeerd,
werd het tijd om terug te gaan en toen we op dezelfde wij als 's morgons,
alleen dan in omgekeerde volgorde, op de basis teruggekeerd waren, werden
de ervaringen van die dag met de andere groepen uitgewisseld en werd er druk gepraat
met de inmiddels aangekomen buitenlandse cadetten.
's Avonds na het eten volgde er een filmprogramma met o.a. een film over de
Nederlandse Fokker Friendship die in het Engels gesproken werd. Tussen de films
was er de wedstrijd Vliegtuigherkenning, waarbij soms wat onduidelijke silhouetten
van vliegtuigen twee seconden op het doek verschenen om vervolgens plaats
te maken voor acht seconden om het toestel volledig op te schrijven. Nog een film
erna, en toen naar bed.
Woensdag 31 juli. Alweer mooi weer! Na te hebben ontbeten, vertrokken de groepen
A en B plus buitenlandse cadetten naar Den Helder, naar de marinecantine "
't Huys Tijdtverdrijf" om daar een filmprogramma te zien over oefeningen van
de marine, mariniers, enz.
's Middags werd er weer gewisseld en nu bezochten we een van de jagers, waar we
door vele nauwe luiken kropen en langs steile ladders klommen om alle machines en
apparaten to zien, wat overigens heel interessant was. Hierna per bus terug naar
"de Kooy" om daar te eten en vervolgens plannen voor de vrije avond te
maken, waarbij je, mits opgegeven bij de kampstaf, de basis mocht verlaten. Natuurlijk
kon je ook op de basis blijven en je daar amuseren; hoe het ook zij, iedereen moest
er voor zorgen om 11 uur terug te zijn in de barak.
Donderdag was het voor mij al vroeg dag, vanwege het corvee, het programma van die
dag (zwemmen en bezichtiging van de Karel Doorman) zou ik dus moeten missen, maar
daartegenover stond, dat ik, in dit geval de volgende dag, een zweefvlucht mocht
maken. In ieder geval moest ik met nog enige andere cadetten om zes uur opstaan
om de ontbijttafels klaar te maken, tijdens het eten aanvullende voorraden hagelslag,
boter, brood en thee aanvoeren en na het eten onmetelijke stapels borden en manden
vol bestek afwassen, afdrogen en opbergen. Na dit vermoeiende karwei konden we enige
uurtjes rust genieten, maar eerst moesten er nog wat aardappels "gepit"
worden. Maar eindelijk dan toch wat rust, hoewel niet lang, want 's middags en 's
avonds wachtte opnieuw een grote portie werk.
De avond werd grotendeels in beslag genomen door de wedstrijd luchtvaartkennis,
waaraan iedereen moest deelnemen. Na de inlevering van de antwoorden van de opgaven
kregen we bij de uitgang wat fotomateriaal (de eersten hele boekwerken, de laatsten
enkele foto's). In de kantine ontving ik na het bovenste gedeelte van de vragenlijst
ingeleverd te hebben, een gratis consumptie, en kon ik nog wat napraten of naar
de t.v. kijken, maar om 11 uur was het weer bedtijd.
Vrijdag: misschien is het vervelend om het weer te zeggen, maar toch bijzonder fijn
om te hebben, nog steeds hetzelfde prachtige weer, dus een uitgelezen dag voor een
zweefvlucht. Nadat alle groepen gezamenlijk naar Den Helder waren gegaan en tevens
de buitenlandse cadetten vertrokken waren, gingen wij, de e-corveeërs, naar het
veld om te zweefvliegen. Dit nam verder de hele ochtend in beslag.
's Middags deden we weer met het programma mee en nu ging het naar de marinekazerne
Erfprins, waar o.a. de artillerieschool gevestigd is. Vanwegeo het mooie weer werd
de rondleiding verkort, om plaats te maken voor een kort zwemfestijn in zee, waarna
we weer met een sneltreinvaartje met de bus naar het vliegkamp teruggingen.
Na het eten de prijsuitreiking van de drie gehoudon wedstrijden, gevolgd door de
feestavond, die gehouden zou worden op de kermis van Medemblik. De stemming in de
bus was opperbest. De avond was mede door enige vrljkaartjes bijzonder gauw om.
Deze nacht werd er wel bijzonder weinig geslapen en de volgende ochtend zagen enkelen
er wat belabberd uit! Na het eten werd er voor de laatste maal opgesteld om groepsgewijze
in de diverse bussen te verdwijnen om het inmiddels slechter wordende weer tegemeet
te rijden. De rit duurde ongeveer tot twee uur en zodoende kwam er een einde aan
een prachtig luchtvaartkamp.
G.B. Hanenburg.
|
Een verslag van het bezoek aan de Karel Doorman tijdens
het zomerkamp:
DE J.LB. a/b Hr. Ms. KAREL DOORMAN
Een van de hoogtepunten voor de Jeugd Luchtvaart Brigade
tijdens het zomerkamp 1965 op het Marine Vliegkamp de Kooy was een bezoek aan Hr.
Ms. vliegdekschip Karel Doorman. Door de uitstekende organisatie van de Kampstaf
en de welwillendheid van de commandant van Hr. Ms. Karel Doorman werd het ons mogelijk
gemaakt een hele dag door te brengen op het vlaggeschip van de Kon. Marine.
Het kamp welke reeds bij aanvang in vier groepen gesplitst
was, werd op 30 juli 1965 verdeeld in twee, waarbij de ene helft een bezoek bracht
aan het eiland Texel om daar te zonnen en te vliegen met vliegtuigen van de R.L.S.
en de andere helft weer in 2 groepen werd verdeeld, waarbij de ene helft 's morgens
en de andere helft 's middags het vliegdekschip mocht bezoeken. Als excursieleider
was het mij gegund, zowel 's morgens als 's middags alles van nabij mee te mogen
maken. Alvorens tot een uiteenzetting van de excursie over te gaan wil ik mijn tevredenheid
betuigen tegenover alle J.L.B.-ers, die door hun uiterlijke verschijningen, hun
correctheid in optreden en de aan de dag gelegde discipline, bemanningsleden van
de Karel Doorman in de vooronderstelling deden verkeren met militairen te doen te
hebben.
De ontvangst vond plaats in de grote hangar onder het
vliegdek, waarbij Kapitein luitenant ter zee Hoes een welkomstwoord sprak. Deze
betreurde het dat hij de Doorman niet in volle bedrijvigheid ken laten zien, daar
het schip aan de kade lag en de meeste bemanningsleden met verlof waren.
Toch kregen we het schip nog in volle actie te zien,
was het dan ook op de film, hetgeen echter niet naliet dat we een volledig beeld
kregen van de organisatie en de werkzaamheden aan boord van een vliegdekschip. Na
de film was het koffiedrinken, waarbij ons zelfs een botersprits werd aangeboden,
hetgeen natuurlijk in goede aarde viel.
Na verdeling in groepjes van acht kadetten begon de
eigenlijke rondleiding. Onder deskundige leiding werd het schip van onder tot boven
uitgeplozen. En de kadetten genoten, niets ontging het gretig toeluisterend oor
en men kwam ogen te kort om alles te bezien en in zich op te nemen. Niets werd overgeslagen,
het vliegdek, de brug, de kompassen, navigatiemogolijkheden te veel om op te noemen.
Alleen het vliegdek al, waarover men een dag zou kunnen wandelen, daarbij steeds
luisterend naar tekst en ulteg. Hier kreeg men een duidelijk beeld van de veiligheidsmaatregelen
welke genomen worden bij deklandingen De ingenieuse werking van de kattapult kreeg
aller belangstelling, waarbij heftig gediscussieerd werd over de diverse onderdelen
Al met al een onvergetelijke gebeurtenis welke onze fantasiën zo levendig maakten,
dat we ons in gedachten al als actief bemanningslid aan boord waanden. Hoe mooi
moet het zijn in de samenleving opgenomen te zijn aan boord van zo'n schip, wereldzeeën
doorkliefend, de eeuwige strijd tegen wind en golven, overgeleverd te zijn aan de
grilligheden van de natuur. En dan het ontdekken van al de buitenlandse havens die
de Doorman aandoet. Het leren kennen van andere bevolkingsgroepen, dat alles moet
een belevenis zijn, welke de echte Hollandse jongen in zijn stoutste dromen nog
ver van al dat moeie houdt.
Wij zijn de commandant en bemanning van Hr Ms Karel
Doorman dan ook zeer erkentelijk veer al hetgeen wij hebben mogen aanschouwen, wat
voor menig jongeling een hartewens zou zijn.
H.P.J. Naumann
|
Uitslagen kampwedstrijden
(Lift nov. 1963)
Luchtvaartkennis:
|
Backer bokaal
|
Vliegtuigherkenning:
|
Yperlaan-beker
|
's-Gravenhage
|
325 pnt.
|
Amsterdam
|
62 pnt.
|
Amsterdam
|
123 ,,
|
's-Gravenhage
|
57 ,,
|
Groningen
|
104 ,,
|
Rotterdam
|
53 ,,
|
Twenthe
|
90 ,,
|
Twenthe
|
47 ,,
|
Rotterdam
|
81 ,,
|
Groningen
|
46 ,,
|
Woensdrecht
|
72 ,,
|
Kennemerland
|
43 ,,
|
Kennemerland
|
38 ,,
|
Woensdrecht
|
40 ,,
|
Orde-oefeningen:
|
Kolff-bokaal
|
|
|
's-Gravenhage
|
71½ pnt.
|
|
|
Kennemerland
|
69½ ,,
|
|
|
Woensdrecht
|
64½ ,,
|
|
|
Rotterdam
|
60 ,,
|
|
|
Groningen
|
58 ,,
|
|
|
Amsterdam
|
57½ ,,
|
|
|
Twenthe
|
53 ,,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Het beste verslag van het zomerkamp (zie boven) wordt gemaakt
door Cadet G.B. Hanenburg van de groep Rotterdam. Hij verdient hiermee f
10,-.
|