1963


Start pagina: 20 juni 2002
Laatst bijgewerkt: 13 januari 2003

  • JLB - ATC Uitwisseling
  • Verslag van de uitwisseling
  • ReŁnie Int.Cadet Exchange

J.L.B. - ATC Uitwisseling.
Van vrijdag 3 mei t/m maandag 6 mei 1963 maakt een JLB-groep in het kader van de jaarlijkse uitwisseling met het Air Training Corps een reis naar Engeland. De groep vertrekt o.l.v. plv. Nationaal Commandant Van der Caaij vrijdag vanaf Ypenburg met een Fokker F27 naar het vliegveld Norholt. Er worden bezoeken gebracht aan Londen en Oxford. Ook het beroemde vliegfeest The Biggin Hill Airfair wordt bezocht. Op maandag vertrekt de groep weer per F27 naar Nederland. De deelnemers:
Groep Amsterdam: I.H. Knight, A.W. Henni en N.A. Wiering
Groep Groningen: J. Loman en J.G. Schaafsma
Groep Twente: J.A.J.J. Moraal en R.G.J. Terhaar-sive Droste
Groep Kennemerland: P.van Houten, P. Kluit en R.Loeb
Groep Woensdrecht: W.P.M.Ernest en C.Rockx
Groep 's-Gravenhage: J.W.Schreuders
Groep Rotterdam: J. Aaftink.

De JLB-deputatie te Uxbridge-Engeland (Lift juni 1963)



Verslag:

Vrijdag 3 mei 1963
Om 9.30 u. kwamen we op een druilerige morgen op de vliegbasis Ypenhurg aan. We maakten kennis met onze mede-reisgenoten voorzover we ze nog niet kenden. Na enige formaliteiten van de kant van de douane, een half uur vertraging en enige welgemeende woorden van de heer Canters, konden we in het vliegtuig stappen. Na een rustige overtocht van een uur bracht de onvolprezen F-27 ons op het vliegveld Northolt. Daar werden we ontvangen door enige stafofficieren van het Air Training Corps onder wie wing commander George Payner. Na een bustocht van 20 minuten kwamen we in Uxbridge aan waar we verder de gast zouden zijn van de R.A.F. Na het uitpakken van de bagage en wat gegeten te hebben gingen we onder leiding van Flt.lt. Simpson, die ons de verdere dagen ook begeleidde, naar Londen om vele bezienswaardigheden te zien. Om 10.30 u. waren we weer terug in Uxbridge.

Zaterdag 4 mei.
Deze dag was het hoogtepunt van ons verblijf in Engeland, nl.: een bezoek aan "The Biggen Hill Airfair". We keken onze ogen uit op de vele vliegtuigen, grote en kleine, die daar stonden. Een stuk of zeven grote passagiersvliegtuigen, waaronder een Comet. We zagen ook nog een Bristol Freighter. Van de vele kleine vliegtuigen waren er teveel om zo op te noemen, de bekendste waren wel de Austers, de Beavers en de Cessna's. Vele landen hadden hun eigen produkten van vliegtuigbouw hier naar toe gestuurd. Vele helikopters en enkele autogiro's waren er ook te bewonderen. Het was grappig om te zien hoe deze laatsten razendsnel opstegen en dan op geringe hoogte allerlei acrobatiek uitvoerden. Acrobatiek was er overigens van dichtbij genoeg te zien. Allerlei Cessna' en andere kleine "kistjes" vlogen rakelings over je heen. 's-Middags waren er allerlei demonstraties zoals parachutespringen.

Zondag 5 mei.
Deze dag waren we de gast van stafofficieren van het A.T.C. In groepjes van 2 en 4 man gingen we met hun mee. Commodore Coward nam 2 lange cadetten mee, omdat hij lange dochters had. Ik geloof wel, dat zij die dag plezier hebben gehad. Wij, d.w.z. 3 cadetten uit Amsterdam en een uit Haarlem gingen met Mr. Bockwell en Wg-Cdr. Rayner mee. Zij lieten ons eerst het Runnymede Memorial zien waar de namen van 25.000 soldaten zonder graf zijn ingebeiteld. Vervolgens zagen we Windsor Castle en het Eton College. De lunch, een fantastische maaltijd, gebruikten we bij Mr. Bockwell, waar we zeer gastvrij werden ontvangen.
's Middags gingen we naar Oxford om de Colleges en Christ Church daar te bezichtigen. Om vijf uur hadden we High Tea bij Mr. Rayner en vandaar uit zijn we weer teruggegaan naar White Waltham, ons uitgangspunt van 's morgens. Onze gastheren hebben veel gedaan om ons een prettige dag te bezorgen en daar zijn ze werkelijk fantastisch goed in geslaagd. ledereen was zeer opgetogen. 's Avonds waren we vrij tot 23 uur.

Maandag 6 mei.
Helaas moesten we onze koffertjes weer inpakken, want 's morgens zouden we weer vertrekken. Na alles in orde bevonden te hebben gaf Commandant v.d Caaij ons 2 uur om nog souvenirs te kopen en het dorp in te gaan. Op het vliegveld werden we weer uitgeleide gedaan door de stafofficieren van het A.T.C. Na een hartelijk afscheid en veel woorden van dank moesten we aan boord van de F-27 die ons weer naar Nederland moest brengen Precies een uur later waren we weer op Ypenburg, waar we uit elkaar gingen.

Een woord van dank voor onze begeleider plv.Nat.Comm. van der Caaij is hier zeker op z'n plaats.

Cadet J.H. Knight.

Ook een andere deelnemer, Jaap Loman, van de Groep Groningen haalt in 2003 vanuit zijn dagboek over die tijd herinneringen aan deze reis op:

Van 3 t/m 6 mei 1963 is een groep cadetten afgevaardigd naar Biggin Hill. Hier werd toen de Air Fair gehouden. Op de heenweg werd gevlogen met een Troopship ( de C9 ) en op de retour reis werd gevlogen met de Troopship ( C12). Vertrokken werd vanaf Ypenburg en geland werd op Northolt Air Force base.
Volgens een bericht in de Evening News van zaterdag 4 mei 1963 namen aan het bezoek deel:
Commandant: J.W. v.d. Caaij
Cadetten: J. Moraal, R. Terhaar, R. Loeb, J. Knight, J.Loman, J. Schaafsma, W. Ernest, C. Rockx, J. Schreuders, H. Weiring, P. van Houten en J. Aaftink.
We waren ondergebracht in een kazerne in Uxbridge en gingen vandaar uit met de Underground naar de City en de Air Fare.

Het was een hele belevenis, weet ik nog wel.


ReŁnie International Cadet Exchange:

Op zaterdag 27 juli wordt op het zweefvliegcentrum Terlet een reŁnie van alle oud-cadetten en oud-excorts van de International Cadet Exchange gehouden.