Start pagina: 29 september 2002
Laatst bijgewerkt: 25 februari 2003
|
- Fuif bij de Groep Amsterdam
|
Twenthse notities:
Cadet J.C. Ilsink van de groep doet in 'Lift' van juli 1961 verslag
van het wel en wee van de groep. Buiten de gewone lessen in navigatie, aërodynamica,
verkeersleiding, meteorologie maken de cadetten excursies naar de vliegbasis. Zij
worden rondgeleid door de hangars en door het personeel van de vliegbasis voorgelicht
over de aanwezige vliegtuigen, meestal de F-86K. 's Avonds bezoeken in groepjes
van twee de verkeerstoren en maken het nachtvliegen van dichtbij mee. Ook worden
bezoeken gebracht aan de Ground Controlles Approach, de radarpost. Ze maken 'vluchten'
in de linktrainer van het type Lockheed T-33. Er wordt gesport en gezwommen.
Fuif bij de groep Amsterdam:
Op 10 juni 1961 wordt de groep voor een weekend uitgenodigd tot het
bijwonen van een fuif van de groep Amsterdam. Een delegatie van de Twenthse groep
krijgt de opdracht de maskotte terug te veroveren, die de groep Amsterdam tijdens
het zomerkamp van 1959 op het vliegveld Twenthe na een "bloedige" strijd
had weten te bemachtigen. Na diverse spelen, waaronder een stoelendans en een Mexicaans
duel wordt de maskotte, het Twentse Ros, weer aan de groep overgedragen. De Amsterdammers
doen er een 'veulen' bij kado, ter illustratie hoe lang de maskotte in het bezit
is geweest van de groep Amsterdam. Het 'veulen' krijgt de status van wisseltrofee
in de daarop volgende sportwedstrijden tussen de groepen Amsterdam en Twenthe. De
afgevaardigden van de groep Twenthe worden verrast door de toezegging, dat zij de
volgende dag met een Convair naar huis zouden vliegen. De cadetten voelen echter
'nattigheid' toen de papieren voor de vlucht niet ingevuld blijken te zijn. Het
bestuur van de groep Amsterdam overhandigt daarop een model van een Convair 340.
De volgende dag wordt het weekend besloten met een rondvaart door de Amsterdamse
grachten, waarna liftend de terugreis naar Twente wordt ondernomen.
|