Start pagina: 14 april 2003 
                        Laatst bijgewerkt: - 
                
                    
                        | 
                            
                         | 
                        
                            
                                - Excursie Museum van de Arbeid
 
                             
                         | 
                     
                 
                
                    Excursie Fokkerfabriek: 
                        Op 16 april 1963 maakt de groep een geslaagde excursie naar de Fokker-fabrieken.
                        Op 23 april 1963 wordt het Museum van de Arbeid bezocht. In het JLB-blad 'Lift'
                        van juni 1963 doet John Knight daarover verslag. Hierbij worden de productiehallen,
                        waarin de F-27 worden gemaakt, bezocht. Ook worden er de F 104 en de vleugelmiddenstukken
                        van de Breguet Atlantic gemaakt. Het 'in elkaar lijmen' van de onderdelen van de
                        F 27 maakt indruk. De excursie wordt afgesloten met het vertonen van de film 'The
                        Friendship all over the world'. 
              | 
        
        
            
                
                    
                        
                            Na aankomst van de groep Amsterdam bij de ingang van
                                de Fokkerfabrieken werden we naar de kantine gebracht. Daar werden we welkom geheten
                                en werd ons in het kort een en ander over de ontwikkelingen van Fokker verteld.
                                Hierop volgde een bezoek aan de produktiehal; hier zagen we hoe de verschillende
                                huidplaten en de vleugelplaten van de Starfighter gemaakt worden op de freesmachines. 
                                Van de produktiehal zijn we via een gang, waar we alle modellen van Fokker-vliegtuigen
                                zagen, in het rekencentrum en de tekenzalen terecht gekomen. Vervolgens liet men
                                ons de produktielijn van de F 27 en de F 104 zien alsmede het monteren van een vleugelmiddenstuk
                                met 2 motorgondels van de Brequet Atlantic. 
                                Van de F 27 is bekend dat deze "kist" voor een groot deel "in elkaar
                                gelijmd is". Dit procédé dat wij ook te zien kregen, wil ik hier in het kort
                                even vermelden. Bij dit lijmproces spelen 2 belangrijke factoren een grote rol,
                                en dat zijn de adhesie en cohesie. 
                                De adhesie of hechting van de lijm wordt bereikt door ontvetten en chemisch voorbehandelen
                                van het metaaloppervlak en vervolgens opbrengen van de Redux lijm, terwijl de controle
                                hierop met proefstrookjes geschiedt, die steeds onder precies dezelfde condities
                                onder een pers aan elkaar worden gelijmd. Op een meetapparaat worden de strookjes
                                van elkaar getrokken en constateert men daarbij afwijkingen in de scheursterkte,
                                dan kunnen die alleen zijn ontstaan door de voorbehandeling. Onder cohesie verstaat
                                men de samenhang in de lijm zelf. Deze is afhankelijk van een nauwkeurige samenbouw,
                                want op plaatsen waar er teveel ruimte tussen de platen komt, vult de lijm een te
                                grote ruimte tijdens het uitharden en wordt daardoor poreus. Controle: met tikken
                                en met de Bondtester. 
                                Het uitharden van de lijm vindt plaats in een autoclaaf, een cylinder waarin de
                                temperatuur en druk automatisch op de juiste waarden worden gebracht. 
                                Na afloop hiervan bracht men ons naar de filmzaal waar de film The Friendship all
                                over the world, werd gedraaid. Hierin zagen we hoe de F 27 vliegt in diverse uiteenlopende
                                klimaten en de verschillende toepassingen van de F 27. 
                                Dat was het einde van de excursie.
                                    J. Knight
                          | 
                     
                 
             |